|
KLASIFIKÁCIA MOTOROVÝCH OLEJOV
Motorový olej je technologicky veľmi zložitý
výrobok, vlastnosti ktorého sú klasifikované radom technických parametrov. Pre
výber optimálneho motorového oleja z hľadiska konečného užívateľa však stačia
iba dve základné špecifikácie, a to jeho viskozita a výkonnostná kategória.
1. VISKOZITA
Viskozita (čiže miera vnútorného trenia) mazacieho
oleja nie je konštantná veličina, ale mení sa v závislosti od vonkajších
podmienok. Počas činnosti motora prichádza k zmenám teploty a tlaku a je
žiadúce, aby sa viskozita oleja v týchto podmienkach menila čo najmenej.
Závislost' viskozity oleja od teploty je vyjadrená tzv. viskozitným indexom
(VI). Čím vyššia je hodnota VI, tým menej sa mení viskozita pri zmenách teploty
motora a tým je olej kvalitnejší. Viskozitný index býva uvedený v katalógoch
výrobcov automobilových mazív.
Pre bežné označenie viskozitných vlastností motorového oleja sa používa výlučne
klasifikácia SAE (Society of Automotive Engineers, USA). Táto norma
používa pre klasifikáciu olejov 6 zimných tried (označených číslom a "W") a 5
letných tried (označených číslom). Číslo je len názvom triedy a nevyjadruje
vzt'ah k žiadnej fyzikálnej veličine.
Zimné triedy*: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W a 25W
Letné triedy*: 20, 30, 40, 50 a 60
*) norma SAE J300
Zimné označenie vymedzuje tzv. štartovatel'nosť
motora pri nízkych teplotách. Všeobecne platí, že čím nižšie je číslo zimnej
triedy, tým nižšia môže byt' teplota okolia pri zachovaní tekutosti oleja
dostatočnej pre fahké zapínanie motora (t.j. olej nie je príliš "hustý"). Oleje
OW umožňujú bezproblémové štartovanie motora aj pri teplotách pod -50 °C, oleje
5W pri teplotách okolo - 40 °C atd'. (platí to len orientačne, tento údaj do
značnej miery závísí na type a vel'kosti motora).
Letné označenie garantuje dostatočnú viskozitu
oleja pri vysokých letných teplotách. Všeobecne platí, že čím vyššie je číslo
letnej triedy, tým vyššia môže byt' teplota okolia pri zabezpečení dostatočného
mazania motora (t.j. olej nie je príliš "riedky"). V praxi sa ukázalo, že v
európskych klimatických podmienkach úplne postačujú tríedy 40, resp. 50, oleje
triedy 60 môžu zapríčiniť mierne zníženie výkonu motora.
V súčasnej dobe sa prakticky výhradne používajú tzv.
viacstupňové (multigrade) motorové oleje, ktoré umožňujú celoročné bezpečné
mazanie motora v rozličných klimatických podmienkach. Označujú sa kombináciou
zimnej a letnej triedy, typické sú napr.: OW-40, 5W-40 alebo 5W-50, 10W-40 a
15W-40.
2. VÝKONNOSTNÉ KATEGÓRIE
Výkonová špecifikácia charakterizuje okamžité aj
dlhodobé vlastnosti motorového oleja pri rôznych formách prevádzkového
zat'aženia. Hodnotené sú vlastnosti ako napríklad ochrana proti oteru, oxidácii
a korózii stien valcov a ložísk, ochrana proti tvorbe usadenín pri vysokých
teplotách, oxidačná stabilita, penenie oleja, úspora paliva atd'.
Na označenie výkonnostnej kategórie motorových olejov
sa používajú nasledujúce normy:
- špecifikácia API (American Petroleum Institute, USA)
- klasifikácia CCMC (Comité des Constructeurs d´Automobile du Marché Commun,
EU)
- klasifikácia ACEA (Associacion des Constructeurs Européenes d´Automobile,
EU)
- firemné normy výrobcov motorov a vozidiel
- špecifikácia MIL-L (normy americkej armády)
- iné špecifikácie (napr. ILSAC)
V súčasnosti majú pre určenie výkonovej kvality
oleja dominantný význam špeCifikácie API, ACEA a firemné normy popredných
výrobcov automobilov. Klasifikácia CCMC je zastaralá a jej uvádzanie je len
dočasné. Špecifikácie MIL-L sa uplatňujú v kategórii úžitkových vozidiel.
Klasifikácia API
Táto norma rozlišuje motorové oleje podl'a typu motora
na zážihové (benzínové) označené písmenom "S" (= Service) a vznetové (naftové)
označené písmenom "C" (= Commercial). Výkonový stupeň je vyjadrený pre daný typ
motora ďalším písmenom (od "A" vyššie). Čím je toto písmeno v abecede d'alej,
tým kvalitnejší je olej. Spravidla platí, že ak je ako prvá uvedená špecifikácia
"S", je olej určený predovšetkým pre benzínové motory, ak "C" , pre naftové
motory.
Napr. SJ/CF - olej prioritne pre benzínové
motory, použiteľný aj pre naftové motory
CE/SG - olej prioritne pre naftové motory, použiteľný aj pre benzínové
motory
Špecifikácia API odráža vývoj mazív na americkom
kontinente, preto pri vyšších triedach nevyhovuje tak úplne podmienkam pre
európske motory (americké a európske motory sú konštrukčne, objemovo a výkonovo
odlišné, čo sa okrem iného prejavuje aj v odlišných nárokoch na obsah prísad
tvoriacich pri spaľovaní popol).
V súčasnosti sa používajú nasledujúce výkonnostné
triedy API:
SE (od r. 1972) oleje pre mimoriadne vel'ké
namáhanie, spĺňajúce požiadavky výrobcov motorov vyrobených od roku 1971 do roku
1979
SF (od r. 1980) oleje pre mimoriadne vel'ké zaťaženie motorov
vyrobených medzi rokmi 1980 až 1989, oproti SE vylepšené protioterové
vlastnosti, oxidačná stabilita a ochrana voči tvorbe usadenín
SG (od r. 1989) oleje pre motory vyrobené po roku 1989, spĺňajúce
najprísnejšie požiadavky na minimalizáciu opotrebovania a zníženie tvorby kalov
SH (od r. 1993) vlastnosti ako SG, testované podľa najnáročnejšieho
skúšobného protokolu CMA (CMA = Chemical Manufacturers Association)
SJ (od r. 1997) oleje pre zážihové motory vyznačujúce sa doteraz
najvyššou kvalitou, zohl'adňujú najprísnejšie emisné limity a nároky na úsporu
paliva
CC (od r. 1961) oleje pre mierne preplňované vznetové motory
pracujúce v stredne náročných a náročných podmienkach, obsahujúce aditíva proti
korózii a tvorbe vysokotepelných
usadenín (pre modely 1964 - 1970)
CD (od r. 1955) oleje pre vysoko zaťažované, predovšetkým preplňované
motory s kompresorom pracujúcim pri vysokých otáčkach a s rozličnou kvalitou
paliva, obsahujú aditíva proti tvorbe vysokotepelných usadenín a korózii ložísk
(pre modely 1970 - 1979)
CE (od r. 1984) oleje pre výkonné, veľmi namáhané motory, najmä
preplňované s priamym vstrekovaním (pre modely od r. 1983)
CF (od r. 1994) oleje pre motory s nepriamym vstrekovaním, bez
kontroly emisií, vylepšené vlastnosti (usadeniny na pieste, korózia ložísk)
CF-2 oleje pre dvojtaktné motory vyžadujúce účinnú kontrolu oteru a
tvorby usadenín
CF-4 oleje pre štvortaktné motory ťažkých nákladných áut pracujúce s
najvyšším stupňom preplňovania v najnáročnejších podmienkach, hlavne pre ťažké
ťahače v dialničnej prevádzke (pre modely od r. 1990)
CG-4 (od r. 1994) oleje pre štvortaktné vysokootáčkové motory áut
pracujúce v najnáročnejších cestných i terénnych podmienkach
CH-4 (od r. 1998)
Klasifikácia
CCMC
Ako reakcia európskych výrobcov automobilov na nie
celkom vyhovujúcu klasifikáciu API pre európske typy motorov vzniklo v roku 1972
Združenie konštruktérov automobilov - CCMC, ktorého klasifikácia delí motorové
oleje do troch skupín - oleje pre zážihové motory (označené písmenom "G" =
Gasoline), oleje pre vznetové motory (označené "D" = Diesel) a oleje pre
vznetové motory osobných automobilov (označené "PD" = Passenger Diesel).
Výkonový stupeň je vyjadrený pre daný typ motora číslom (od "1 " vyššie). Čím je
toto číslo vyššie, tým kvalitnejší je olej. V súčasnosti sa od klasifikácie CCMC
postupne upúšťa a nahrádza sa klasifikáciou ACEA.
Klasifikácia CCMC používala nasledujúce výkonnostné
triedy
G4 (od r. 1989) oleje so zvýšenou oxidačnou
stabilitou, zredukovanou tvorbou kalov a zvýšenou ochranou proti opotrebovaniu
G5 (od r. 1989) oleje spĺňajúce najprísnejšie predpisy pre
ekonomické, tzv. "energy conserving" oleje, ďalej vylepšené vlastnosti oproti G4
D4 (od r. 1989) oleje so zlepšenou kontrolou viskozity, so zvýšenou
ochranou proti opotrebovaniu ventilového rozvodu, zachovávajúce vyššiu čistotou
piestu atď.
DS (od r. 1989) ako D4, ale spĺňa prísnejšie požiadavky a umožňuje
predĺženie lehoty výmeny olejovej náplne
PD2 (od r. 1989) odráža vyššie požiadavky na
čistotu piestu v "turbodieselových" motoroch osobných áut
Klasifikácia ACEA
Združenie CCMC bolo od roku 1991 nahradené Asociáciou
európskych konštruktérov vozidiel - ACEA, ktorá koncom roka 1995 vydala vlastnú
výkonnostnú klasifikáciu motorových olejov. Klasifikácia ACEA delí motorové
oleje do troch skupín - oleje pre zážihové motory (označené písmenom "A"), oleje
pre vznetové motory osobných a ľahkých úžitkových vozidiel (označené písmenom
"B") a oleje pre vysokovýkonné vznetové motory (označené písmenom "E").
Výkonnostný stupeň je vyjadrený pre daný typ motora číslom (od "1" vyššie ). V
zásade platí, že čím je toto číslo vyššie, tým kvalitnejší je olej.
V súčasnosti sa používajú nasledujúce výkonnostné
triedy ACEA:
A1-98 (od. r. 1998) oleje s vysokou ochranou
piestu pred tvorbou usadenín, tvorbou kalov a opotrebovaním, s vysokou
odolnosťou proti oxidácii pri vysokých teplotách. Umožňujú dosahovať úspory
paliva min. 2,5% v porovnaní s olejmi 15W-40
A2-98 (od r. 1998) ako Ai-98, lepšia ochrana
ložísk, vyššia výkonnosť ako u CCMC G4
A3-98 (od r. 1998) ako A2-98, s vyššou odolnosťou voči oxidácii pri vysokých
teplotách, vyššou výkonnosťou ako pri CCMC G5
B1-98 (od r. 1998) oleje zabezpečujúce vysokú ochranu piestu pred tvorbou
usadenín a vačiek proti opotrebovaniu, umožňujúce dosahovať úspory paliva min.
2,5% v porovnaní s olejmi 15W-40.
B2-98 (od r. 1998) ako B1-98, lepšia ochrana ložísk, vyššia výkonnosť ako u CCMC
PD2
B3-98 (od r. 1998) ako B2-98, lepšia ochrana vačiek proti opotrebovaniu,
kontrola viskozity a rozptylovania sadzí, vyššia výkonnosť ako u CCMC PD2
B4-98 (od r. 1998) ako B2-98, ale pre motory s priamym vstrekovaním
E1-98 (od r. 1998) oleje s vysokou ochranou piestu pred tvorbou usadenín a vačiek proti opotrebovaniu, lepšie ako u CCMC D4
E2-98 (od r. 1998)
lepšie vlastnosti ako E1-96 , predovšetkým vyššia čistota a nižšie opotrebovanie
motora
E3-98 (od r. 1998)
ako E2-96, lepšia ochrana vačiek pred opotrebovaním, kontrola viskozity a
rozptyľovania sadzí, vyššia výkonnosť ako u CCMC D5
E4-98 (od r. 1998)
oleje pre vznetové motory najvyššiej výkonnostnej úrovne (tzv. SHPD - Super High
Performance Diesel) s predĺženým intervalom výmeny oleja
E5-98 (od r. 1999) čistota piestu ako u ACEA E3-98, ale znížené opotrebovanie
motora v porovnaní s E3 a E4
Firemné
normy výrobcov automobilov a motorov
Mnohí výrobcovia automobilov a motorov požadujú od motorových olejov splnenie
dodatočných požiadaviek, ktoré nie sú zahrnuté v metodike testov API alebo ACEA
(zahrnutá je napr. kompatibilita s tesniacimi materiálmi a pod.). V kategórii
osobných automobilov sa najčastejšie uvádzajú normy VW/AUDI, BMW a PORSCHE, v
kategórii užitkových vozidiel zasa normy MERCEDES BENZ (MB), MAN a
VOLVO.
Najčastejšie odkazy bývajú na normy VW, MB a MAN
VW 501.01 zodpovedá ACEA A2-96, oleje pre benzínové a nepreplňované naftové
motory
VW 500.00 zodpovedá ACEA A3-96, oleje pre benzínové a nepreplňované, palivo
šetriace naftové motory
VW 505.00 zodpovedá ACEA B2-96, oleje pre všetky typy
naftových motorov, vrátanie preplňovaných
MB 227.011 zodpovedá ACEA E1-96, oleje pre nepreplňované naftové motory, výmenná
lehota 15.000 km
MB 228.0/1 zodpovedá ACEA E2-96, oleje pre nepreplňované a preplňované naftové
motory, výmenná lehota 30.000 km
MB 228.2/3 zodpovedá ACEA E3-96, oleje pre
nepreplňované a preplňované naftové motory, predĺžená lehota výmeny oleja
(45.000 km)
MB 228.5 zodpovedá ACEA E4-98, oleje pre motory nákladných vozidiel vyrobené po
roku 1996, veľmi dlhé výmenné lehoty (60.000 km a viacej)
MB 229.1 zodpovedá ACEA A2, B2 + d'aľšie testy, oleje pre dieselové i benzínové
motory osobných automobilov.
Párne čísla za bodkou (0, 2 a 4) znamenajú jednostupňové (monograde) oleje,
nepárne čísla (1, 3 a 5) viacejstupňové (multigrade) oleje. Uvedené lehoty pre
výmenu oleja platia iba pre diaľkovú dopravu.
MAN 270/271 zodpovedá ACEA E2-98 a API CD/SF
MAN M3275 zodpovedá ACEA E3-98
MAN M3277 zodpovedá ACEA E4-98, zrovnateľné s MB 228.5
MAN 3291 zodpovedá ACEA
E4
Klasifikácia
MIL-L
V kategórii úžitkových automobilov sa uvádzajú pre
motorové oleje nasledujúce normy americkej armády:
MIL-L 2104D (od r. 1983) zodpovedá API
CD-II, viacstupňové (multigrade) oleje pre benzínové a dvojtaktné naftové motory
MIL-L 2104E/F (od r. 1983) zodpovedá API SD/CD-II, CE, viacstupňové (multigrade)
oleje pre benzínové a naftové motory vrátanie naftových dvojtaktných (platnosť
schválenia týchto noriem skončila v roku 1997, boly nahradené klasifikáciou API)
MIL-L 46152E (od r. 1990) zodpovedá API SG/CC,
predovšetkým oleje pre benzínové motory pracujúce v nebojových podmienkach,
vydané pre účely americkej štátnej správy (platnosť tejto normy skončila v roku
1991, kedy bola nahradená klasifikáciou API)
Ostatné
klasifikácie
Okrem uvedených klasifikácií sa možno stretnúY i s
dalšími normami, ako je napr. klasifikácia ILSAC (International Lubricant
Standartisation Advisory Committee - Medzinárodný poradný výbor pre
štandardizáciu mazív). V súčasnosti existujú 2 triedy ILSAC:
GF-1 zrovnateľná s API SH s požiadavkou na
2,7% úspory paliva
GF-2 ako GF-1 a naviac musí vyhovovať
nárokom na zvýšenú úsporu paliva (VI-A), nižší obsah fosforu v oleji (max.
0,1%), nižšiu odparovateľnosť (pri 0W a 5W). Dodatočne sa testuje penivosť,
tvorba usadenín a čerpateľnosť
Klasifikácia maloobjemových zážihových dvojtaktných motorov
Dvojtaktné benzínové motory motocyklov, mopedov,
skútrov, reťazových píl, sekačiek na trávu a prívesné lodné motory sú
klasifikované v závislosti na výkone motora podľa noriem API, JASO a NMMA.
Pre jednostopé vozidlá sa používajú následujúce
výkonnostné triedy:
API TA / JASO FA
mopedy a iné malé motory
API TB / JASO FB
skútre a iné vysokozaťažované malé motory 50 až 200 ccm
API TC / JASO FC
rôzne vysokovýkonné motory
Pre lodné motory se používajú následujúce výkonnostné
tiedy:
NMMA TC-W zastaralé
NMMA TC-W II zastaralé
NMMA TC-W 3 oleje pre všetky lodné motory
NMMA = National Marine Manufactures association
Významné inštitúcie v oblasti olejárskeho priemyslu
AAMA American Automobile Manufacturers' Association (FORD, GM, CHRYSLER)
Asociácia amerických výrobcov automobilov
ACEA Association des Constructeurs Européens d' Automobile Asociácia európskych
konštruktérov vozidiel
API American Petroleum Institute Americký petrochemický inštitút
ASTM American Society for Testing and Materials Americká spoločnost pre
skúšobníctvo a materiály
ATC Technical Committee of Additive Suppliers in Europe (Additive Technical
Commitee) Technický výbor európskych dodávateľov prísad
ATIEL Association Technique de I' Industrie Européen des Lubrifiants Asociácia
európskych výrobcov priemyslových mazív
CCMC Comité des Constructeurs d' Automobile du Marché Commun Združenie
európskych konštruktérov automobilov
CEC Coordinating European Council for Performance Test Development of Engine
Lubricants and Fuels
Koordinačný európsky výbor pre rozvoj výkonnostných testov motorových mazív a
palív CMA Chemical Manufacturers' Association
Asociácia výrobcov chemických produktov EMA Engine Manufacturers' Association
Asociácia výrobcov motorov
ILSAC International Lubricant Standartisation Advisory Commitee Medzinárodný
poradný výbor pre štandardizáciu mazív Society of Automotive Engineers
Spoločnosť automobilových inžinierov
|